Twizel, Lake Pukaki, Mount Cook, Lake Tekapo, Kaikoura, Christchurch

21 oktober 2015 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Op 17 oktober, reden we vanuit onze overnachtingsplek Twizel, via Lake Pukaki naar Mount Cook Village. We hadden op de planning staan om de Mount Cook Hooker Valley track te gaan doen, dit is een 3,5 uur durende wandeling. De weersvoorspellingen beloofden niet veel goeds, het zou namelijk bijna de hele dag gaan regenen. We zijn toch maar begonnen met de wandeling en uiteraard begon daarna de zon te schijnen :) Wat een geluk, een spatje regen is er daarna niet meer gevallen, het was zelfs zo warm dat we in korte broek en t-shirt verder konden wandelen. De wolken waren helemaal weggetrokken en we konden genieten van de prachtige omgeving. We kwamen steeds dichterbij Mount Cook en het eindpunt was dan ook geweldig. Onderweg moesten we over drie grote swingende bruggen, wat onze ouders niet zo heel leuk vinden om te zien. Na de wandeling zijn we doorgereden naar Lake Tekapo, een heel mooi meer met uitzicht op de besneeuwde bergen. We hadden een mooi plekje op een holidaypark, ons eigen chaletje met uitzicht op het meer.  Tijdens de rit naar Lake Tekapo kwamen we langs de Clay Cliffs, we hadden geen idee wat het precies was maar hebben toch even een kijkje genomen. Het is een privé terrein en er loopt een onverhard pad naar toe. Leuk om hier even te stoppen en naar toe te wandelen! Nadat we ons hadden gesetteld op het holidaypark in Lake Tekapo besloten we om nog even naar Mount John te rijden. Je kunt hier ook naar toe wandelen in 5 uur maar omdat we al een wandeling erop hadden zitten reden we met de auto naar het hoogste puntje van de berg. Het uitzicht was over het Lake Tekapo en het kleine stadje, erg mooi.

De volgende morgen, 18 oktober, reden we naar een kerkje in Lake Tekapo. Dit kleine kerkje heeft een groot raam met een mooi uitzicht op het blauwe Lake Tekapo! Moeilijk om je te concentreren tijdens zo’n kerkdienst terwijl je kunt genieten van het mooie uitzicht. De vrouw die aanwezig was in de kerk voor de toeristen vertelde dat er die dag om 16.00 uur nog een kerkdienst was. Eigenlijk wouden we wel heen maar helaas liet de planning dat niet toe en moesten we nog 5,5 uur rijden naar Kaikoura. Het was een lange rit maar tegen 17.00 uur waren we dan toch aangekomen in Kaikoura.

De laatste paar dagen, 19 oktober – 21 oktober, bleven we in Kaikoura met de volgende reden… Op 19 oktober hadden we een tour geboekt om met een boot de zee op te gaan om walvissen te spotten, The Whale Watch. We kwamen vol verwachting aan bij het kantoortje en kregen te horen dat de tour helaas was gecanceld, mmm balen wat doen we nu? Omdat we nog voorliepen op schema besloten we om de tour om te boeken naar 20 oktober 10.30 uur, ook die tour werd helaas gecanceld. Dan maar de tour omboeken naar diezelfde dag alleen dan om 13.15 uur, nog een poging, je weet het nooit toch? Helaas ook die tour ging niet door.. De reden waarom de tours niet door gingen was dat de zee te ruig was en er geen walvissen te zien waren. Eigenlijk waren we er wel een beetje klaar mee maar na lang twijfelen besloten we om toch nog 1 keer de tour om te boeken naar 21 oktober 08.15, dit was dan ook echt de laatste keer en anders zouden we doorrijden naar Christchurch..

Eigenlijk had ik (Yvonne) de moed al een beetje opgegeven, gisteren ging het niet door eergisteren ging het niet door, dus waarschijnlijk vandaag ook niet. Niks was minder waar, vanmorgen ging de tour door! Ons wachten werd beloond en we hadden er zin in! Van te voren twee reistabletjes genomen (dat werd erg aanbevolen) en we konden vertrekken. We hebben 3 walvissen gezien en meerdere dolfijnen!! Een hele leuke ervaring om die grote (eigenlijk best wel lelijke beesten) te zien van een kleine afstand. Jan-Willem stond klaar met de camera en de foto’s zijn goed gelukt!! Het enige minpuntje van de tour was dat wij allebei erg zeeziek waren, ondanks dat wij beide 2 reistabletjes hadden genomen. De zee was vandaag dan wel minder ruig dan gister maar de zee was voor ons nog ruig zat. Pff, de boottocht was geen pretje en ik (Yvonne) hield het dan ook niet meer.. De golven waren enorm hoog en de boot klapte er steeds op. Hoe dan ook, het was toch een leuke ervaring en het was het waard, alleen de volgende keer zou ik dan kiezen voor een vliegtuigje of helikopter haha.

Inmiddels zijn we aangekomen in Christchurch, onze laatste nacht hier in Nieuw-Zeeland. Wat is de tijd ontzettend snel gegaan.. We hebben er zo lang naar uit gekeken en de weken zijn voorbij gevlogen. Morgen gaan we de stad nog even in om te shoppen en rijden we nog even naar een hoge Mount met uitzicht over de stad. Morgenavond 22 oktober vliegen we naar Singapore, hier blijven we drie dagen. Daarna gaan we met de boot naar het eiland Bintan in Indonesië waar we vijf dagen verblijven om even lekker te relaxen. Onze laatste week van de vakantie gaat dan van start.. Nog eventjes genieten en bijkomen van deze geweldige reis om nooit te vergeten!!

Liefs Jan-Willem & Yvonne

1. Lisa:
    27 oktober 2015
    Mooi verhaal zussie! Gaaf hoor om walvissen en dolvijnen te spotten, ik ben jaloers! Geniet van jullie laatste daagjes en alvast een goede terugreis! xxxx