Milford Sound, Catlins Coat, Dunedin, Cromwell

15 oktober 2015 - Cromwell, Nieuw-Zeeland

Op 13 oktober hebben we een cruise gedaan door Milford Sound. De dag van te voren hadden al het e.e.a. geboekt en we kozen voor een kleine boot waar ongeveer 35 mensen op konden. De 190 km lange weg hier naar toe staat volledig op de werelderfgoedlijst en dat is niet zo gek. Normaal gesproken duurt deze reis 1 uur en 45 minuten maar wij deden er iets langer over, namelijk 3 uur. Onderweg vaak gestopt om foto’s te nemen van de prachtige omgeving en de mooie fjorden waar je door heen rijdt. We waren blij dat we er voor gekozen hadden om met eigen vervoer naar Milford Sound te rijden, je kon namelijk ook een bustocht boeken. We zagen dan ook meerdere bussen rijden met allemaal Chinezen die bij elke stop natuurlijk weer duizenden foto’s maakten. Net voordat we Milford Sound inreden, moesten we door een pikzwarte 1,2 km lange tunnel waarbij wij blij waren dat er een bus voor ons reed met groot licht. Vooral het laatste stukje van deze route keken we onze ogen uit, wat een prachtige omgeving. De route was erg afwisselend, het laatste stukje moesten we volledig kronkelend afdalen om in het fjord land te komen. Onze boot vertrok om half 2 en de tocht duurde 2 uur. We waren met een klein groepje en hadden een mooi plekje op het dek. In Milford Sound regent het gemiddeld 200 dagen per jaar, gelukkig was het op de dag dat wij hier waren droog met een strakblauwe lucht en ZON! Tijdens de cruise vaarden we langs vele watervallen, door de fjorden, kwamen we pinguïns tegen en vele zeehonden. Het wat erg leuk om te zien en om deze cruise te doen. Oja, op de terugweg schrokken we nog van een aantal Kea's, dit zijn zeer zeldzame vogels die het leuk vinden om te knagen aan het rubber van de auto. Ze komen zo ineens aanvliegen, gaan op het dak van de auto zitten of bijvoorbeeld de spiegel. Als je echt pech hebt eten ze een gat in je autoband, gelukkig bleef het bij ons bij het knagen aan het dak;)

Omdat we nog steeds twee dagen voorlopen op schema besluiten we om nog een stukje zuidelijker te gaan. We zijn helemaal in het zuidelijkste puntje van het Zuider eiland geweest. We hebben op 14 oktober de Catlins Coat route gedaan, hier ging je langs verschillende baaien. Bij de eerste baai stonden we oog in oog met twee zeehonden, we konden ze bijna aanraken. Heel bijzonder om te zien dat die zeehonden daar gewoon op het strand en in de zee leven. Bij de laatste baai, Nugget Point zagen we nog een schattige pinguïn en hebben we een kleine wandeling gemaakt naar het lighthouse. Ook hier was weer prachtig uitzicht!

Vandaag 15 oktober vier ik (Yvonne) mijn verjaardag in Nieuw-Zeeland, extra lang was ik jarig vandaag. We hebben geshopt in Dunedin, een lekker kopje koffie bij Starbucks gedronken en inmiddels zijn we alweer in Cromwell. De dag is weer voorbij gevlogen en we gaan dan ook volop genieten van de laatste dagen Nieuw-Zeeland. Op 22 oktober vliegen we al naar Singapore!

Liefs ons

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Miny:
    Yvonne gefeliciteerd
  2. Jettie:
    15 oktober 2015
    Hé Yvonne, ten eerste van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Verder geniet ik hier in het regenachtige en koude Nederland van jullie mooie reisverhalen en foto's. Nog heel veel plezier gewenst!
  3. Nadine:
    15 oktober 2015
    Toch jammer dat jullie die tocht met chinezen hebben moeten missen. Misschien zaten daar wel net zo'n leuke mensen tussen als Rob en mij ;) Maar gaaf! Pinguïns! En oog in oog met zeehonden, prachtige ervaring. Geniet er van en koester alle mooie momenten
  4. Jan:
    16 oktober 2015
    Hoi Yvonne, van harte gefeliciteerd met jou verjaardag. Wat een mooie foto`s en verhalen. Ik denk dat ik toch maar weer moet gaan sparen voor zo`n wereldeis.
    Geniet ervan, nog een weekje? en dan is de vakantie weer voorbij en zit je weer bij Ruma.
  5. Lisa:
    16 oktober 2015
    Leuk reisverslag en wederom mooie foto's! Heel veel plezier nog!
  6. Hj:
    17 oktober 2015
    Erg leuk om zo mee te lezen met jullie avonturen, geniet er nog van!!